aaaa | aaaa |
text also available in English
Το «ΑΓΑΠΗ-ΦΟΒΟΣ» είναι ένα έργο τέχνης του Άγγελου Σπάρταλη -βασισμένο σε ένα έργο της Valie Export- που θα παρουσιαστεί στα βράχια της λίμνης του Αγίου Νικολάου στην Κρήτη, την Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2007, δύο μέρες πριν από τις προγραμματισμένες βουλευτικές εκλογές. Υφάσματα, γράμματα, αγκίστρια, σκοινιά, βαρίδια και μια πολιτική θέση είναι τα «υλικά» αυτής της εγκατάστασης που θα αποσταλεί για δημοσίευση στον τύπο την 4η Σεπτεμβρίου και θα αναρτηθεί στα βράχια της λίμνης τα ξημερώματα της 14ης Σεπτεμβρίου. |
a |
|
X X |
||||
Περιγραφή του έργου: Αναρτούμενη εγκατάσταση 10x10m που συνοδεύεται από πολιτική θέση. Στα υφάσματα που κρέμονται αναγράφεται η λέξη «ΑΓΑΠΗ». Ένα αγκίστρι τρυπά κάθε γράμμα της λέξης «ΑΓΑΠΗ». Από κάθε αγκίστρι κρέμεται με σκοινί ένα βαρίδι. Πάνω σε κάθε βαρίδι είναι τυπωμένο ένα γράμμα. Τα βαρίδια σχηματίζουν τη λέξη «ΦΟΒΟΣ» κάτω από τη λέξη «ΑΓΑΠΗ». Το «Α» παραμορφώνεται από το «Φ», το «Β» παραμορφώνει το «Α», ο «ΦΟΒΟΣ» παραμορφώνει την «ΑΓΑΠΗ». Η εγκατάσταση τοποθετείται 2 μέρες πριν τις βουλευτικές εκλογές και συνοδεύεται από μια πολιτική θέση -πρόσκληση αποχής από τις εκλογές- που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του έργου και προδημοσιεύεται 10 μέρες πριν. Μετά την ανάρτηση του, το έργο εγκαταλείπεται στην τύχη του. Το έργο αποτελεί προσαρμογή στα ελληνικά και υλοποίηση μιας ιδέας της Valie Export (γεν.1940, ζει την Βιέννη) όπως διατυπώθηκε στο έργο “Liebe-Angst” («Αγάπη-Φόβος»), 1973, μολύβι σε χαρτί. | ||||
X X |
||||
Πολιτική
θέση: Σκοπός της ζωής μας είναι η ΑΓΑΠΗ.
Στα λόγια των πολιτικών που σήμερα ζητάνε την
ψήφο σας δε θα βρείτε ούτε μια φορά τη λέξη ΑΓΑΠΗ.
Φανταστείτε τον πρωθυπουργό με το κοστούμι του
στην τηλεόραση να λέει: «μπλά, μπλά, μπλά, ΑΓΑΠΗ,
μπλά, μπλά…». Δε θα ήταν αταίριαστο? Η σύγχρονη
ξύλινη γλώσσα της πολιτικής είναι ανίκανη να
εκφέρει μια τόσο γλυκιά και ταυτόχρονα τόσο
επικίνδυνη λέξη. Την σύγχρονη πολιτική εκφράζει
απόλυτα η λέξη ΦΟΒΟΣ. Όλα τα κόμματα μας
φοβερίζουν: Ότι θα Απολυθούμε, ότι δεν θα
Προσληφθούμε, ότι δε θα πάρουμε Σύνταξη, ότι θα
καούν τα Δάση, ότι θα μας διακορεύσουν οι
Μετανάστες, ότι θα πάθουμε καρκίνο από τη
Μόλυνση... Σκοπός της ζωής μας είναι η ΑΓΑΠΗ. Ο
ΦΟΒΟΣ παραμορφώνει την ΑΓΑΠΗ. Οι εκλογές για τους Αθηναίους του 5ου π.Χ. αιώνα θεωρούνταν πρακτική της Αριστοκρατίας, πρακτική ανάρμοστη για Δημοκρατικούς Πολίτες. Η αρχαία Αθηναϊκή Δημοκρατία ήταν άμεση και γι’ αυτό Δημοκρατία. Σήμερα βιώνουμε μια φιλελεύθερη Ολιγαρχία. Κάθε πολιτικός που λαμβάνει τετράχρονη και ουσιαστικά μη ανακλήσιμη εξουσία διαφθείρεται αυτόματα. Ο γραφειοκρατικός μηχανισμός των κομμάτων είναι η ταφόπλακα. Το αποτέλεσμα είναι μια κοινωνία Κατανάλωσης-Αστυνόμευσης, μια κοινωνία Ιδιωτικοποίησης-Ήπιας χειραγώγησης του ατόμου. Σήμερα ο Πρωθυπουργός λέγεται «Καραμανλής» (ο θείος του ήταν Πρωθυπουργός) και αυτός που θέλει να του πάρει τη θέση λέγεται «Παπανδρέου» (ο πατέρας του και ο παππούς του ήταν πρωθυπουργοί), μόνο αυτά τα σόγια παράγουν πρωθυπουργούς, τέλος, οι υπόλοιποι θα τους κοιτάμε από την τηλεόραση. Ποτέ δεν ήταν τόσο δύσκολο όσο είναι σήμερα να γίνει Βουλευτής, Υπουργός, Πρωθυπουργός, κάποιος έντιμος και άξιος άνθρωπος. Στις προεκλογικές ομιλίες που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα, για κάθε ένα κόμμα χωριστά, όλα τα άλλα κόμματα είναι ανίκανα να κυβερνήσουν. Λέω κι εγώ λοιπόν με το ίδιο θάρρος και θράσος: «ΟΛΑ τα κόμματα είναι ανίκανα να κυβερνήσουν». Ούτε οι γραφειοκρατικοί τους μηχανισμοί συλλογικά, ούτε και οι πολιτικοί που τα στελεχώνουν ατομικά είναι ικανοί να προσφέρουν. Μπορούν όμως και να παράγουν ΦΟΒΟ και να ζουν μέσα στο ΦΟΒΟ. Ο ΦΟΒΟΣ είναι το νερό και το αίμα της σύγχρονης πολιτικής. Σας δίνω 2 σημερινά παραδείγματα, ένα συλλογικό και ένα ατομικό: Σε συλλογικό επίπεδο, το Κ.Κ.Ε. έβγαλε στους δρόμους μια χυδαία και προσβλητική αφίσα* που γράφει ότι τους ήρθε στο κεφάλι και εννοεί: «Αν δεν ψηφίσεις Κ.Κ.Ε. δεν θα πάρεις σύνταξη ούτε στα 70». Λίγο-πολύ όλα τα κόμματα κάνουν το ίδιο, μας ΦΟΒΕΡΙΖΟΥΝ. Το αστυνομικό κράτος του φόβου και του τρόμου δε θα μπορούσε να συντηρείται παρά μόνο από «φοβιστικά» και αστυνομικά κόμματα. Σε ατομικό επίπεδο, οι εκλεγμένοι μέχρι σήμερα βουλευτές που επιθυμούν να επανεκλεγούν, φρόντισαν με σχολαστική ευλάβεια, οι συνυποψήφιοι τους στους συνδυασμούς των ίδιων τους των κομμάτων να μην είναι σε καμία περίπτωση οι ικανότεροι, από ΦΟΒΟ μην χάσουν οι ίδιοι την θέση τους. Τα «φοβιστικά» και αστυνομικά κόμματα δε θα μπορούσαν να συντηρούνται παρά μόνο από πολιτικούς που Φοβούνται και Φοβίζουν, που Αστυνομεύονται και Αστυνομεύουν. Σκοπός των κομμάτων συλλογικά και των πολιτικών ατομικά είναι η επανεκλογή τους, όχι η προσφορά. Τέλος. |
||||
X |
||||
Για τους παραπάνω λόγους και με την Δύναμη που μου δίνει η Τέχνη την οποία πιστά υπηρετώ, ΚΑΛΩ κάθε σοβαρό άνθρωπο της Εργασίας, της Διανόησης, των Γραμμάτων και των Τεχνών, ΝΑ ΑΠΕΧΕΙ από τις βουλευτικές εκλογές. Καλώ την ΑΓΑΠΗ να συνθλίψει το ΦΟΒΟ. Μην ψηφίσετε κανένα. Μην ψηφίσετε ένα κόμμα για να μην «βγει» ένα άλλο. Μην «ρίξετε» ούτε λευκό ούτε άκυρο, αυτά τα διαχειρίζονται και τα ερμηνεύουν κατά τη βολή τους. ΑΠΕΧΕΤΕ, έτσι απλά. Την ημέρα των βουλευτικών εκλογών που προβλέπω ότι θα ‘ναι Κυριακή και μάλιστα ηλιόλουστη, καλώ τους ανθρώπους να συγκεντρωθούν από νωρίς το πρωί στην λίμνη της πόλης τους για συζήτηση (για τις πόλεις χωρίς λίμνη προτείνω για χώρο συγκέντρωσης την παραλία ή την κεντρική πλατεία). Καλώ την δημιουργία ενός αληθινού ΔΗΜΟΥ, μιας αληθινής ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, έστω για μια μέρα, έστω για μια στιγμή. Καλώ την ΑΓΑΠΗ να συνθλίψει το ΦΟΒΟ. Καλώ αυτήν την όμορφη μέρα αργίας τους γιούς να πάνε επιτέλους επίσκεψη στις μανάδες τους, τους φοιτητές να ερωτευτούν φοιτήτριες, τους ζωγράφους να ζωγραφίσουν κάτι αληθινό και τους ελέφαντες να προσέχουν που πατάνε. Καλώ την ΑΓΑΠΗ να συνθλίψει το ΦΟΒΟ. Καλώ, τους πατέρες να αγκαλιάσουν σφιχτά τις κόρες τους γιατί αυτές είναι το Μέλλον του κόσμου. Και τέλος, καλώ όλους τους εραστές -ανεξαρτήτως ύψους, χρώματος, φύλου, θρησκεύματος και πολιτικής καταγωγής- να φιλήσουν γονατιστοί το χέρι των ερωμένων τους, γιατί αυτές είναι οι Ιέρειες της ζωής μας. Καλώ την ΑΓΑΠΗ να συνθλίψει το ΦΟΒΟ.
Άγγελος
Σπάρταλης |
||||
Το έργο εγκαταστάθηκε από 5μελές συνεργείο τα ξημερώματα Πέμπτης προς Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2007 και ώρα 02:00. Αποκαθηλώθηκε από αγνώστους δύο φορές: Την πρώτη φορά στις 04:00 οπότε και εγκαταστάθηκε ξανά από 3μελές συνεργείο στο οποίο συμμετείχε και ο σκηνοθέτης Νίκος Κούνδουρος.** |
||||
X X |
||||
Το
επόμενο πρωί, στις 14 Σεπτεμβρίου 2007, ώρα 10:30 το
έργο αποκαθηλώθηκε οριστικά και έπεσε στη λίμνη. Περισυλλέχθηκε από 2μελές συνεργείο με βάρκα λίγες ώρες αργότερα. |
||||
aaa | aaaa |
* Κυριακή 7 Ιουνίου 2009, ημέρα Ευρωεκλογών και βρίσκομαι στην Κεφαλλονία. Έχουν περάσει σχεδόν δύο χρόνια και ήρθε ξανά η ώρα για όλα τα κόμματα να ψάλουν το τροπάρι του φόβου. Το Κ.Κ.Ε., αφελέστερο από όλα τα άλλα κόμματα, φροντίζει και πάλι να κυκλοφορήσει στους δρόμους μία τόσο χαρακτηριστικά τρομολάγνα αφίσα που με συγκίνησε γι αυτό και την φωτογράφισα. Γράφει: "ΜΗΝ ΑΝΕΧΕΣΑΙ ΝΑ ΣΕ ΦΟΒΙΖΟΥΝ, ΦΟΒΙΣΕ ΤΟΥΣ ΕΣΥ!" ** Να διηγηθώ εδώ αυτή την ωραία ιστορία για να μην ξεχαστεί. Ο Κούνδουρος μου είχε ζητήσει να πάω από την βίλα και να τον πάρω, να είναι μαζί μας στην εγκατάσταση του έργου. Όταν πήγε στις 01:00 ένας φίλος να τον φέρει με το αυτοκίνητο, ο Νίκος είχε αποκοιμηθεί. Η εγκατάσταση ξεκίνησε χωρίς αυτόν και ολοκληρώθηκε με επιτυχία στις 02:00, μέσα σε ένα παρατεταμένο χειροκρότημα από πολίτες που είχαν συγκεντρωθεί γύρω-γύρω από τη λίμνη. Πήγαμε τότε όλο το συνεργείο ακριβώς απέναντι από το έργο, στην άλλη μεριά της λίμνης -στο μπαλκόνι του Bar «Περίπου»- και συναντήσαμε πολλούς φίλους που μας υποδέχτηκαν ξανά με χειροκροτήματα και αρχίσαμε να τα πίνουμε σε ένα κλίμα ενθουσιασμού. Στις 04:00, όσοι είχαμε απομείνει στο μπαλκόνι του Bar, διακρίναμε μερικές σκιές να κινούνται απέναντι. Όταν έγινε σαφές ότι είχαν σκοπό να αποκαθηλώσουν το έργο ξεκίνησε μεταξύ μας μια πολύ έντονη λογομαχία με φωνές. Οι άγνωστοι πρόλαβαν και έκοψαν τα πρώτα 4 σκοινιά, από τα συνολικά 5 που συγκρατούσαν το έργο και τράπηκαν σε φυγή. Το έργο έμεινε να κρέμεται μισό στον αέρα και μισό μέσα στη λίμνη. Ακριβώς εκείνη τη στιγμή μπήκε μέσα στο Bar ο Κούνδουρος. Είχε ξυπνήσει και είχε κατέβει στην πόλη να δει πως πήγε η εγκατάσταση. Στο Bar δεν είχε ξανάρθει αλλά μας εντόπισε από τις φωνές. «Ποιος το έκανε?», με ρωτάει, «Οι μπάτσοι? Το Κ.Κ.Ε.? ποιος διάολος?». «Πάμε να το ξαναβάλουμε!», συνεχίζει. «Τρελάθηκες?», του λέω εγώ, «Το έργο έχει καταστραφεί... Είναι σπασμένο και βρεγμένο και δεν έχουμε και κόσμο, όλοι έχουν φύγει…». «Δε θα αφήσουμε μερικά ψώνια να μας ακυρώσουν.», μου λέει με φωνές, «Θα το βάλουμε πίσω στη θέση του, τώρα, οι 2 μας αν χρειαστεί!» Πήραμε μαζί μας κάποιον Γιάννη από το Ηράκλειο, να ’ναι καλά το παιδί, και πήγαμε οι τρεις μας απέναντι. Σε μια ώρα περίπου είχαμε αναρτήσει ξανά το έργο ή για να ‘μαι ακριβής, κάτι που έμοιαζε κάπως με αυτό που ήταν κάποτε το έργο. Τα ξύλα είχαν σπάσει, τα βαρίδια που ήταν χάρτινα είχαν καταστραφεί, το πανί είχε βραχεί μονόπλευρά και δεν κάθονταν σωστά, αλλά όπως και να ΄χει, εμείς το έργο το είχαμε τοποθετήσει ξανά στη θέση του. Χάρη στην επιμονή του Νίκου… Σημειώση: Με το έργο της Valie Export ήρθα σε επαφή μέσω του Documenta Magazine #3, 2007, σελ.58, που μου έφερε από το Κάσελ η Αγγελική Σβορώνου και για αυτό την ευχαριστώ. Βιβλιογραφικά θα ήθελα επίσης να αναφέρω όχι τίτλους, εκδότες και ημερομηνίες αλλά συνολικά το έργο του Κορνήλιου Καστοριάδη και ειδικά το «Η αρχαία ελληνική δημοκρατία και η σημασία της για μας σήμερα» για την διαύγεια πνεύματος, τους «Ιππής» του Αριστοφάνη για την σκληρότητα της κριτικής που αρμόζει στους πολιτικούς, την «Υψικάμινο» του Ανδρέα Εμπειρίκου για την «ατελεύτητη μάζα μας» και την «λυσιτελή παραδοχή της ζωής μας και της κάθε μας ευχής εν παντί τόπω εις πάσαν στιγμήν εις κάθε ένθερμον αναμόχλευσιν των υπαρχόντων» και τέλος, το κίνημα DADA για μια επανάσταση που θα είναι διασκέδαση. Επίσης θα ήθελα να αναφέρω ότι αναθέτω την χορηγία του έργου, του οποίου το κόστος αδυνατώ να καλύψω, στο κύριο Οδυσσέα Σγουρό, αρχιτέκτονα, κάτοικο Αγίου Νικολάου Κρήτης χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και ο ίδιος συμμερίζεται υποχρεωτικά τις απόψεις μου αν και το ελπίζω.
|
a | |
aaaa | a | |||
a | a | |||
aaaa |
περισσότερες πληροφορίες... |
a | ||
aaaa | aaaa | a |