aaaa

aaaa


ατομκή έκθεση
"Αντανακλάσεις - Η φιλοσοφία του μπλε"
Πολιτιστικό κέντρο Δήμου Αστυπάλαιας, Αστυπάλαια
4-31 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2001

text also available in English aa

a


aa
aaa aaaa

Άνθρωποι μέσα σε ένα άδειο δωμάτιο, πάνω σε ένα κόκκινο χαλί, κάτω από μία ανοικτή οροφή-ουρανό και με έναν χαρακτηριστικό κόκκινο-κίτρινο καναπέ στο βάθος, κοιτάζουν τον εαυτό τους μέσα από "καθρέπτες". Τα αποτελέσματα είναι απρόσμενα...
a

a
a Ρεαλιστικές και σουρεαλιστικές
αντιπαραθέσεις...
a a
aaaa
Αυτοπροσωπογραφία & μοντέλο / 2001 / 90x120cm / λάδι σε καμβάΕισαγωγή

Με το κείμενο που ακολουθεί
προλογίστηκε ο κατάλογος της
έκθεσης
από την ιστορικό τέχνης
Πόλυ Χατζημάρκου

H φιλοσοφία του μπλε είναι ορόσημο στην καλλιτεχνική περιπέτεια του Σπάρταλη. Το κείμενο, παράλληλο και άρρηκτα συνδεδεμένο με τα νέα ζωγραφικά έργα της σειράς "Αντανακλάσεις", αναδεικνύει -ως σημείο εκκίνησης και αναφοράς- την θεωρία του για την τέχνη, την ιδέα, την επικοινωνία, τον άνθρωπο, εσένα και εμένα. Η δουλειά του λειτουργεί ως ένα μέσο φυγής σε ένα πεδίο με άγνωστα όρια, πρόσφορο για επανεξέταση της αισθητικής και για εξερεύνηση της ουσίας της ζωγραφικής.

a
a ΑΛΗΘΙΝΟΕΙΔΩΛΟ

_
_πάνω:

__"Αυτοπροσωπογραφία & μοντέλο"
__2001, 90x120xm, λάδι σε καμβά

__κάτω:
__Λεπτομέρειες από το έργο
__"Αυτοπροσωπογραφία & μοντέλο"

__
Το "Αληθινό" μοντέλο (αριστερά)
__και το "Είδωλο" του (δεξιά).
a
a
Αυτά που θέλει να πει τα έχει συλλάβει από καιρό. Και τα εξωτερικεύει και στις δυο του τέχνες, τη γραφή και τη ζωγραφική. Με μανιακό πάθος θέλει να καταγράψει την ύπαρξη σε λέξεις και εικόνες. Εργαλεία σε αυτή την καταγραφή τα πινέλα και οι σημειώσεις του. Μιλάει με τα λάδια, αναπαριστά με τις λέξεις-επινοήσεις του. Ακραίος? Μπορεί. Επαναστατικός? Ίσως. Σίγουρα ελεύθερος στη δική του αυτόνομη σκέψη και βούληση. Το 1999 έγραφε "...ανύπαρκτος θα σκέφτομαι, θα σχεδιάζω, θα είμαι η σκέψη και τα μολύβια μου..." (εικονογραφημένο ποίημα "Το φως αυτόφωτο"). Και πιο πρόσφατα: "...μετά από μανιακή σκέψη δεν θα 'χω άλλη φιλοσοφία εκτός από το χρώμα μπλε, και με τη φιλοσοφία του μπλε θα 'χω εξηγήσει τον κόσμο, [...] θα εμβολίσω αυτό το τιποτένιο ηλιακό μας σύστημα εκεί που το πονάει, θα 'μαι νεκρός στον ήλιο." (θεατρικός μονόλογος "Στρογγυλό το ποτάμι"). Στη φιλοσοφία του μπλε επανέρχεται, αυτοπροσδιορίζεται και συμπεραίνει ότι "...με όλες τις γλώσσες της τέχνης, [...] μπορώ να σκεφτώ, να νοιώσω και να μιλήσω σ' εσένα για το όλο.[...]. Είμαι ελεύθερος!". Για να ελευθερωθεί λοιπόν, χρησιμοποιεί αυθαίρετα μία δική του γλώσσα τέχνης που συμβολίζεται με ισοχρωματικές σχέσεις. Αυτή η πρωτοποριακή επινόηση είναι η δική του λύση στο πρόβλημα της επικοινωνίας (εσωτερικής και εξωτερικής).
a
a
Αντανάκλαση / 2001 / 90x120cm / λάδι σε καμβάΙδιαίτερα στη ζωγραφική, βάλλεται να αναδείξει τη δύναμη αυτής, θεωρώντας σημαντική την κατάργηση κάθε κατάταξης ανά είδος. Έτσι θέτει ένα μοντέλο αντίληψης το οποίο παράγει εικαστικές εξισώσεις (αφού και ο ίδιος θεωρεί τον εαυτό του καταπιεσμένο θεωρητικό μαθηματικό!). Τα μέλη των εξισώσεων του Σπάρταλη συνδέονται με ισοχρωμία και όχι με ισότητα. Σε αυτές τις εξισώσεις απομυθοποιεί τους -ισμούς (μοντερνισμός, μετα-μοντερνισμός...) και τις "κονταρομαχίες" τους, βλέποντας την τέχνη ως ενιαία, χωρίς ασυνέχειες. Δημιουργεί τέχνη "εκπορευόμενη άμεσα από το χρώμα" (Goethe), ατέρμονα παιχνίδια του είναι-φαίνεσθαι, των εικόνων και των ειδώλων, τέχνη πάντα ανθρωποκεντρική αξιοποιώντας τα οπτικά του ερεθίσματα σε πρωτογενές επίπεδο.
a
a

ΕΙΔΩΛΟΑΛΗΘΙΝΟ

πάνω:
__
"Αντανάκλαση"
__
2001, 90x120xm, λάδι σε καμβά
__

κάτω:
__
Λεπτομέρειες από το έργο
__
"Αντανάκλαση"
__
__
Η "Αληθινή" γυναίκα με τη γάτα (αριστερά)
__
και το "Είδωλο" τους (δεξιά).
__

a
a
Στην τελευταία έκθεση του Σπάρταλη, υπό την αιγίδα του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης (Ρόδος, Μάρτιος 2001), παρουσιάστηκαν έργα τα οποία συμβόλιζαν γλαφυρά την τραγική θέση του ανθρώπου στη σύγχρονη εποχή. Ήταν παραμορφωμένες ελικοειδείς φιγούρες, μία ενστικτωδώς βίαιη εικονογραφία. Στη σειρά "Αντανακλάσεις" συνεχίζει από εκεί που διέκοψε, αυτή τη φορά θέτοντας στον καθένα από τους πίνακες του τη συνύπαρξη ρεαλιστικών και "σουρεάλ"-αδιάρθρωτων φιγούρων. Οι πρώτες είναι οι αντικατοπτρισμοί των δεύτερων.
a
a
Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος / 2001 / 90x120cm / λάδι σε καμβάΟι "αντιθεσμικές" φιγούρες τοποθετούνται στο "φυσικό περιβάλλον" του καμβά ενώ τα είδωλα τους μέσα σε καθρέφτες, άλλους καμβάδες, κορνίζες. Και εδώ πάλι αναγνωρίζουμε τις ισοχρωμίες της φιλοσοφίας του μπλε, στις εικαστικές εξισώσεις: -"απομόνωση" "αδιέξοδος διάδρομος χωρίς οροφή" "καναπές"
-"εγώ" "εσύ" "όχι καθρέφτης" "μουντζούρες"

Ο κόσμος που γνωρίζουμε είναι μία παράσταση σε έναν καθρέφτη ο οποίος αντικατοπτρίζει την παράσταση από έναν άλλο καθρέφτη και πάει λέγοντας. Είναι σαν ένα "μιμόδραμα, μέσα στο οποίο το υποκείμενο μπορεί να εντάξει την υστερική του απόλαυση" όπως έγραψε ο R. Barthes. Το είδωλο του ειδώλου, η παραμόρφωση της παραμόρφωσης, οδηγεί τελικά στην ουσία και στην αληθινή μορφή. Αυτός είναι ο μηχανισμός τον οποίο διαπραγματεύεται ο Σπάρταλης στα γραπτά και στη ζωγραφική του.

a
a ΕΙΔΩΛΟ
_
_πάνω:

__"Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος"
__2001, 90x120xm, λάδι σε καμβά

__κάτω:
__Λεπτομέρεια από το έργο
__"Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος"

__Το "Είδωλο" του Χίτλερ.
a

Με τον ίδιο μηχανισμό παραλληλίζω την τελευταία ισοχρωμία της φιλοσοφίας του μπλε (11β) με το ακόλουθο απόσπασμα ποιήματος του Yeats: "Οι άδειοι βολβοί των ματιών ήξεραν/ ότι η γνώση αυξάνει τη μη πραγματικότητα, Ότι/ όλο το θέαμα είναι ο καθρέφτης στον καθρέφτη καθρεφτιζόμενος" (ελεύθερη απόδοση), δηλαδή:

- "παραμόρφωση" "όχι μορφή" "όχι όχι παραμόρφωση".


Αυτή είναι η φιλοσοφία του μπλε.


Πόλυ Χατζημάρκου
Ιστορικός τέχνης
Επιμελήτρια Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης

aaaa






Κατάλογος έργων

Πίνακες
a


1.
Αυτοπροσωπογραφία & μοντέλο 2001
___90 x 120 cm, λάδι σε καμβά

2. Αντανάκλαση 2001
___90 x 120 cm, λάδι σε καμβά

3. 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2001
___90 x 120 cm, λάδι σε καμβά



4.
Μοντιλιάνι & μοντέλο 2001
___120 x 90 cm, λάδι σε καμβά

5. Η αντανάκλαση της Tracey 2001
___120 x 90 cm, λάδι σε καμβά

6. Αυτοπροσωπογραφία & κορίτσι 2001
___120 x 90 cm, λάδι σε καμβά

 

Εικονογραφήσεις (20 εικόνες από τις παρακάτω εικονογραφήσεις)


1. Το φως αυτόφωτο 1998
___10 εικόνες, 12x16 cm, ακρυλικό σε χαρτί

2. Αφροδίτη 1999
___10 εικόνες, 12x16 cm, ακρυλικό σε χαρτί

3. Όρθιος άνθρωπος 1998
___6 εικόνες, 12x16 cm, ακρυλικό σε χαρτί


4. Τρωάδες 1999
___6 εικόνες, 12x16 cm, ακρυλικό σε χαρτί

5. Επιθυμία 1999
___6 εικόνες, 12x16 cm, ακρυλικό σε χαρτί

6. Θάνατος 1999
___7 εικόνες, 12x16 cm, ακρυλικό σε χαρτί


7. Το μέσα λιμάνι 1999
___7 εικόνες, 25x35 cm, ακρυλικό σε χαρτί

8. Γαλάζια ποιήματα 2000
___14 εικόνες, 10x14 cm, λαδοπαστέλ σε χαρτί

9. Τα ηδονικά 2000
___14 εικόνες, 10x14 cm, λαδοπαστέλ σε χαρτί

aaaa






Δημοσιευμένα άρθρα και αναφορές σε εφημερίδες


ΤΟΠΙΚΑ
1
. ΠΡΟΟΔΟΣ, 04/08/01, Εγκαίνια έκθεσης Σπάρταλη στην Αστυπάλαια, (1 φωτογραφία)
2. ΠΡΟΟΔΟΣ, 23/08/01, Πολύς κόσμος στην έκθεση Σπάρταλη στην Αστυπάλαια, (2 φωτογραφίες)
2. ΚΑΣΤΕΛΟΡΙΖΙΑΚΑ ΝΕΑ", Νέα βιβλία: "η φιλισοφία του μπλε", Σεπτέμβριος 2001

ΑΘΗΝΑΪΚΑ
1. ΤΟ ΒΗΜΑ, 19/08/01, Ενδιαφέρει: "Αντανακλάσεις στην Αστυπάλαια", (1 φωτογραφία)
2. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 21/08/01, Οι αντανακλάσεις στην Αστυπάλαια
3. ΤΟ ΒΗΜΑ, 26/08/01, Αντανακλάσεις στην Αστυπάλαια
a
a

"ΤΟ ΒΗΜΑ", 19/08/01






Φωτογραφίες










Happening κατά τη διάρκεια της έκθεσης στην Αστυπάλαια:
Ζωγραφίζοντας το έργο "Με πανσέληνο στην Αστυπάλαια" (3x3m ακρυλικά)
στον τοίχο του μπαρ "Πανόραμα".

a
aaaa






περισσότερες πληροφορίες...

a
aaaa aaaa a